November 24, 2010

Preparation Wedding #1

Oh..saya sangat susah hati dgn preparation wedding masa awl2 dulu. Sbb rasa tak tau apa2 pun. Mak saya pun anak sulung, jadi takda pengalaman pun menguruskan wedding. Tapi daripada hasil bertnya2 dengan jiran kami buat persiapan mana yg penting2 dulu.

Entry just for information only sebab ada kawan2 yang tanya budget suma utk next year kan. Haa so kena la prepare awal2. Ada sesetengah orang yang anak kedua or bungsu agak senang sebab kos makin kurang plus ada sponsor dr kakak2 jadi tak banyak kuar duit sndri sangat.hehe. Ni adalah fully budget utk saya la. Lagipun first timer kan. Jadi mungkin ada yang terlebih dan terkurang.


1. Tempahan Pakej Andaman

[Gmbar]

Budget = RM 2400

Saya amik Armz Collection. Kat Jln Simpang Lima, deretan kedai yang bersebelahan dengan Sek Dato' Onn. Kedai dia dekat dgn kedai tayar Yokohama. Actually malas nak fikir panjang, ni andaman yang saya amik masa tunang aritu. Pakej yang saya amik siap pelamin astana, bilik tidur, backdrop meja makan, baju sanding, make-up suma la. Reason pilih sbb dekat dan baju dia cantik.

Andaman ni saya booking tarikh bulan 3. Then bulan 4 saya confirmkan dengan bayar deposit. Hee..maklumla bulan 12 kan ramai kawin, takut org amik tarikh tu melepaslah saya..hee.. =P



2. Katering

Nak design yang lebih kurang cm warna purple tu klau blh. Hehe [Gambar]

Budget = RM16 800

Saya D'zan Katering. Lokasi di Kg Bintang, Peserai, Batu Pahat. Makanan dia mmg superb. Since awl tahun saya n emak stiap kali gi majlis kahwin yang mkanan sedap akan tanya siapa wat katering. Then kami listkan sorang2, termasukla Dzan ni. Then kami survey setiap satu dari segi, kos, service, dan pakej pengantin. Lepas tolak satu demi satu, pada kami ni la yang terbaik. Dengan buget RM8 seorang, dia blh bagi service plg best (hrapnya la kan..hehe) dan pakej yang best.

Sebab pada kami, kalau gi majlis kahwin orang pun kami mengharapkan makanan yang best. Yelah orang datang jauh2 tgh lapar pulak tu..klau blh kami nak diorng mkn kenyang pastu baru tgk pengantin. Then klau pelamin tak ok pun asal perut kenyang sure diorg senang hati. hahaha.

Pakej ni termasuk dengan makanan makan berdamai, kek, khemah, kerusi banquet, pelayan tetamu dan bungkusan nasi utk tetamu yang pulang. Katering saya booking tarikh dan bayar deposit bulan 5.



3. Cenderahati utk tetamu/Goodie Bag

Wish dapat yang macam ni, tapi mahal sangat la pulak kan. huhu [Gambar]

Budget = RM 8000

Saya budget setiap bag dlm RM4 - RM5 kot. paperbag saya beli kat Nilai sbb kebetulan aritu singgah sana dari KL. Harga dia lg murah drpd Air Hitam. =D Content dalam bag ni rahsia. hehe. Kena datang baru tau. Tapi mmg special dan tak pernah diberi oleh orang lain. (klau ada pun sure korang jarang jumpa kot. :P) My intention adalah supaya orang boleh guna utk keselamatan dan kesejahteraan diri dan keluarga utk selamanya.

Cenderahati saya start prepare pembelian barang bulan 7. Then buat packaging bulan 9 after raya. Dah siap pun just tinggal beberapa barang yang bakal dimasukkan 2 hari sblm majlis sbb nak ia fresh. ;)



4. Photographer

Budget = RM1500

Ni saya amik yang plg murah kot (utk level custom album). Saya amik Rahmat Ali Fotografi. Hm...saya ada jugak tgk Razali n beberapa yang lain. Tp saya fikir dari segi kos dan hasil. Saya fikir ni kot yang terbaik. Fotographer saya booking tarikh bulan 2 lepas tunang tu. Huhu. Masa tu excited sangat kot. Then saya bayar deposit bulan 4. Nak tengok hasil dia meh gi sini:

Fotopages: http://nourarahmat.fotopages.com/
Facebook: Rahmat bin Ali


5. Baju Nikah + Baju Family


Budget Nikah = RM450
Budget Baju Family = RM 700
Total = RM 1150

Baju nikah ni saya beli yang murah je. RM150 sepasang. Saya tempah 2 pasang baju. Lagi sepasang bakal mak mentua bagi. hihi.Untuk pakai malam lepas sanding di rumah lelaki. Harga tempahan baju pengantin RM150 sepasang. Dia kata tu mmg harga stended utk baju pengantin. Mahal ke murah saya tak sure sbb tak pernah survey pun tmpat lain. Tapi klau nak compare dengan baju biasa yang saya tempah, ni mahal la kot. Huu..tp sbb org tu mmg tailor biasa saya. Sy pn tak byk mulut la kan. Jadi total harga tempahan RM300.

Konon nak buat design macam gambar tu tapi tak blh sbb Cina tmpat saya beli kain tu pegi potong baju plain saya 2 meter 2 meter. Patut potong 4 meter trus blh saya buat jubah.. Takpalah..dah siap pun baju. Hehe. Masa fitting mmg cantik n puas hati la! Tapi on de way pulang tu risau pulak. Takut ayah marah sbb mmg betul2 fit kat badan..adoyai. Actually saya pesan dah kat tailor tu buat longgar skit. Tapi dia kata dia biasa buat baju pengantin fit badan. Lepas anak 3 kang confirm tak muat lagi..huhu...

Yang baju family pulak kunun2 nak buat baju sedondon parents n adik2. kunun nak murah kan belilah kain plain je 4 meter sorang. Saya cakap pandai2 la korang beli kain tambahan nk buat baju cantik. Tup2 tgk2 baju tambahan diorg lagi mahal, pastu buat design mcm nak pegi jumpa sultan kan. Hah..harga tmpahan lagi mahal dari kain. Nama pun 4 adik perempuan kan..huhu. Tapi dh siap tu ok la..puas hati. Average harga tempahan setiap orang dalam RM 40 la.

Tukang jahit ni saya buat di Butik Anfa, Parit Raja. Kedai dia di bangunan arked mara berderet dengan KFC kat Parit Raja tu. Klau dari Bandar Batu Pahat, nampak KFC trus bagi signal masuk kanan. Pertanyaan lanjut call Kak Ana: 013-394 3985



Oh..total nnt korang kira sendiri la ek. Payment utk pakej andaman, fotographer, baju nikah, hantaran, gubahan, kad dn hiasan bilik pengantin suma saya tanggung. Payment untuk katering, baju family dan cenderahati parents tanggung.

Ok la..saya nak gi mamam dulu. Kita sambung cerita kad kahwin, gubahan dan hantaran k ;)


11 comments:

Nina Aman said...

bestnye...saye tak sabar nk jd mcm awk..hehe *ayat gedix ni..*
=P

QASEH said...

i like butik tuk miss wat tempahan baju family...^_~

RAIFANA ABDULLAH said...

RM29850. banyak !!

Amanda Eltiqaz said...

aman:
i like ur statement! i'll be ur pengapit! =D


syuhaidah:
hahaha. dh brapa tahun ek since awk promote kedai tu dulu syu. sgt suka! ^^

Amanda Eltiqaz said...

rai:
ye rai. sangat byk. huhu. tu blm msuk gubahan, hantaran n kad kahwin tau. tp nnt bila time adik2 mungkin dh kurang sbb blh reuse je byk benda. =)

Sallehudin Said said...

buget saye ..
hehe ..
Tahniah miss ..

alin said...

huwaaaaaa....sib baik akak dah kawin 13 thn lepas!!!kalo dulu ms akak kawin total kos akak dlm RM6K pun dah mewah gile! kalo x...mungkin org dekut mcm akak ni samada x kawin or wat majlis nikah jek...waakkaka.... jimat duit n duit hantaran yg dpt bleh wat investment...tp ye la..its a once in a lifetime event kan???
hurmmm...patutlah hantaran skang memhl...ayoyoyoyo...i've got 3 princesses!!!! mcm mn le time depa t!!!!

Farah And The Fairy World said...

wah miss sudah mau kawen lah...
anyway congrate from me...insya
allah klu x ader aral sy muncul...
jgn lupa update blog..mau tau pkmbgan miss yg comel nie =)

alin said...

SAYA SUKA BLOG AWAK LAH!

http://alinworld.blogspot.com/2010/11/saya-suka-blog-awak-la.html

Amanda Eltiqaz said...

kak alin:
haha. seram tak kak alin? =D Dyana pun seram takut kena tanggung adik2 nnt. hoho.


farhana:
hihi. jemput ya farah n pasangan ;)

DniGifts said...

tahniah kerana bakal melangsungkan perkahwinan. Pakej Doorgifts di DiniGifts juga not bad. Kalau budget RM4-5 mcm2 boleh dapat di DiniGifts.

Related Posts with Thumbnails