June 30, 2011

Alahan Mengandung I: Kegatalan pada Kulit

Saya sekarang sudah 20 minggu pregnant~~
Genap 5 bulan (^_^) Minggu depan hari Isnin adalah regular pregnancy check-up.

Masuk bulan keempat aritu (17 weeks pregnancy) saya mula mengalami kegatalan pada kulit. Some sort of alergy tapi berlaku secara tiba-tiba. Saya pun tak sure sebab apa/punca ia start gatal. Tau2 saya rasa kerap nak garu2 pada betis. Lama-lama ia jadi makin teruk. Rupa dia sebijik macam dalam gambar ni. Tak leh nak tangkap gambar kaki sendiri kan..malula saya...hehehe...

[Image]

Mula-mula saya sapu bedak Agnesia je, tapi bila lama kelamaan ia masih tak baik2 malah semakin banyak smpai perut suma, saya jadi makin risau.

Bedak agnesia rakan keluarga sejak kecik..hihi

Mak mentua siap belikan sabun Dettol original lagi untuk guna masa mandi. Kerap salin cadar dan kerap mandi. Tapi masih tak baik2. Lepas tu saya jumpa doktor. Rupanya doktor kata ni alahan kulit semasa mengandung. Disebabkan oleh pembawakan bayi. Ooohh....then doktor beri ubat sapu - Calamin lotion.

Actually Calamin lotion ni ada pelbagai brand dan jenama. Tapi fungsi dia sama je. So far 2 botol dah abis..sedang guna botol yang ketiga... =(

2 minggu saya dok sapu ubat ni pagi, ptg dan malam. Walaupun kesan alahan pada kulit tu kurang tapi rasa gatal nak garu tu masih tak kurang2. Sangat tak selesaaaa~~ Huhuh.... Dah la memang susah nak tidur, kegatalan ni menyukarkan lagi masalah tidur saya. Bila keluar, dah la memang menahan rasa berdenyut perut, ni terpaksa menahan rasa gatal mengeyam satu badan lagi..memang menyeksakan jugak la.. Hubby lak jadi tukang pukul tangan klau secara tak sengaja tergaru2 depan orang. Huhuhu...

After 2 minggu tu memang tak tahan sangat, saya tak sempat tunggu hubby balik lagi saya gi klinik sendiri minta ubat hilangkan gatal. By default biasanya doktor akan bagi ubat makan la kan. Cuma, suma well-known ibu mengandung tak leh nak makan ubat sebarangan sangat, tapi kegatalan ni buat saya rasa tension skit.. So somehow, saya terpaksa cari something untuk mengurangkan gatal ni.

Lpas jumpa doktor lagi sekali, dia bagi ubat makan - Piriton. Saya inform la doktor yang saya pregnant, dia kata takda masalah untuk ibu mengandung dan kadar effect dia sangat kurang. Ubat tu sepatutnya makan 3 kali sehari. Tapi saya risau jugak akan effect kat baby kan, yang ada sekarang pun saya kena mkn pelbagai ubat, lagi nak tambah yang ni. Jadi saya cuma amik pil Piriton tu waktu malam sahaja sebelum tidur.

Just untuk selesakan diri sebab klau tak cukup tidur, siang tu memang la agak terseksa..mengantuk tapi tak dapat nak tidur.

And now, rupa kulit yang dahsyat tadi makin berkurangan dan rasa gatal pun berkurangan..cuma ia masih ada la..nothing I can do...just tahan je la... =(

Susah jugak jadi ibu ni kan. Nasib saya dah tak mengajar lagi, klau tak mau kat kelas dok menggaru je. Kadang bukan perasan pun tangan sedang menggaru..spontan kan..  Rasa mcm best je garu-garu =P


14 comments:

ima said...

Org pn pakai calamine lotion tu dy.memang mujarab la, alhamdulillah.padahal sebab sun-burn gi suptem je.tiba-timbul gatal kat kulit.

Take care dy!

Nina Aman said...

ala siannye dia...mmg byk yg kite dgr ada alahan mcm ni...dy try la cream anti-histamine utk gatal2..jumpe Dr, tanye bleh tak dy pakai tu?takut ade kesan pd pregnancy ke kan...mtk nasihat Dr ye..

take care! xoxo~

Nikiey said...

Teruk jugak alahan pada kulit ek. Gatal2 gtu memang xtahan..kte wt mase ni alhamdulillah, xde pape alahan lg..rajin2 sapu ubat dee~

Amanda Eltiqaz said...

ima:
oh ya? sun-burn mmg tak dpt dielakkan kan, walaupun dh pkai lotion pelindung matahari..tp best gak la calamin ni..sejuk je rasa..hihi.

thanks ima!

Amanda Eltiqaz said...

aman:
muaah2~ u too~ ^^

Amanda Eltiqaz said...

kak nik:
dy kna macam2 la kak nik time mengandung ni...sabar je la..hehe.

Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM, nak tanya..so lpas bersalin cmne keadaan gatal2 tu??is everything ok??bby ok??risau gak cz sy pn mgalami masalah yg sma skg

Amanda Eltiqaz said...

sorry dear..lambat reply. sentiasa sapu losyen pagi dan malam hari2. lepas bersalin hilang dan gatal2 tu. baby suma takda masalah. itu mmg alergy mengandung dan kata doktor ia normal.. =)

Ema Rose said...

slm amanda. sy mmg dah alergik b4 pregnant lagi. tp lps pregant, doc suggest srh tukar ke piriton jugak. wpun doc ckp ubat ni ok, tp still risau, tkt ada effect kak baby. skrang ni sy tgh pregnant 5 weeks. awak dulu start ambik dr bila? mmg xda effect apa2 kat baby?

Amanda Eltiqaz said...

Ema rose:

Saya amik piriton klau dh tak tahan sgt gatal atau before gi keja sbb tak nak tergaru2 masa jumpa org. Dr pun kata xda effect kt bb tp saya risau juga...jd klau blh tahan saya cuba tahan dan sentiasa sapu lotion dr bg tu. Alhamdulilah anak saya dh bsar skrg dan tak da apa2 kesan sampingan. Saya kena gatal2 berbulan2...huhu...

Unknown said...

sama la kak..saya pon tengah preggy..naik habis satu badan ni gatal2..tapi kat kaki jer..yg badan naik bintik2 merah dah macam kena chicken pox pon ada..tapi kalau kat kaki tu..time datang nak garu dia..pergh sanggup amek belakang remote control tu..garu ..pergh memang sedap gila..dah garu tu mang lega laa..hehehehhe..kadang2 belakang hp pon boleh jd tempat garu..hehehehe..nampak asben abis kena marah..hahahaha..dia kata rosak kaki nanti..hahahaha..

Amanda Eltiqaz said...

dewi mardhiah:

mmg pun awk. kulit kaki jd tak cantik akibat bekas luka garu2. skrg anak saya tu dh 2 tahun, tapi kesan garu2 pd kaki tu tak ilang wlaupun sy dh sapu lotion utk hilangkan..huhu. untung husband marah garu2 dulu. klau tak kaki dh berkudis2 agaknya. lg buruk.

Mohd Khairul Mohd said...

dugaan ibu hamil..insyaallah besar ganjaran disisiNya..

Anonymous said...

alahan nie boleh jugak ke kena pada suami??

Related Posts with Thumbnails