August 18, 2010

Kebaikan Berbekam

Kalau sebelum ni saya pernah cuba buat bekam lintah, kali ni saya nak citer skit pasal bekam darah dan bekam angin.

Saya start buat bekam tahun ni. Itu pun atas paksaan ayah sebab saya selalu mengadu sengal belakang dan pening kepala. Salah satu sebab ialah kipas berdiri betul2 berada belakang saya. huhu. Sejuk angin kipas tu bukan macam sejuk aircond yang sekata tapi lebih tajam n menyucuk-nyucuk. Tak percaya? meh esk korang tutup aircond pastu hala kipas tepi muka hari2 selama seminggu! Tak pasang kipas, berpeluh-peluh pulak. Ntah bila la pegawai office saya nak take action pasal service kepada pekerja2 nya ni. Dah 4 bulan kot..

Bekam darah .(sumber)




Okay, lantak aa kisah aircond yang tak sudah tu. Berbalik pada bekam. Saya cuba dengan pakcik kawan ayah gk. Dekat dengan taman. Dia ada amik kursus berbekam dan kat umah dia siap dengan machine dan keperluan berbekam. Cuba dia tak buat secara komersial. Dia buat service utk kenalan rapat je. Jadi bayaran yang di ambil pun murah je. Asal saya bekam sebab untuk lancarkan perjalanan darah dan saya selalu migrain.


Bekam angin (sumber)

Tak sakit sangat la compare tu kena amik darah kat spital. huhu. Lepas buat bekam memang rasa lega sangat.Selain massage, saja cuba teknik lain. Jarum dia pn kecik2 je. Dia cucuk tak sampai pada salur darah. Jadi darah yang keluar adalah darah kotor. Tapi make sure orang yang buat tu berkebolehan dan tahu kat mana point utk sakit kita. Jangan selamba buat sendiri kat umah.

Yang boleh buat sendiri tu bekam angin je. Jadi meh kita citer skit pasal bekam ni.Saya biasa buat bekam darah sebab lebih lega. Tapi takda la buat banyak2 mcm dlm gambar. Buat sikit je. Menumpang time ayah n emak pegi. Heheee~ (Takut sebenarnya.. =P)


Dari mana datang idea berbekam (cupping therapy - english) ni?

Terdapat hadits Shahih Al Bukhari dari Said Ibnu Jabir dari Ibnu Abbas dari Nabi Saw, bahawa beliau bersabda :

الشِّفَاءُ فِيْ ثَلاَثَةٍ: شَرْبَةِ عَسَلٍ وَشَرْطَةِ مِحْجَمٍ وَكَيَّةِ نَارٍ وَإِنِّيْ أَنْهَى أُمَّتِيْ عَنْ الْكَيِّ

Kesembuhan itu ada 3 hal, yaitu dalam pisau hijamah, meminumkan madu dan pengobatan dengan besi panas, dan aku melarang ummatku melakukan pengobatan dengan besi panas.”

إِنَّ أَمْثَلَ مَا تَدَاوَيْتُمْ بِهِ الْحِجَامَةُ وَالْفَصْدُ

Sesungguhnya cara perubatan yang paling baik bagi kalian adalah hijamah (bekam) dan fashdu (venesection)".

Pada hadits lain termuat : ”Lakukanlah olehmu Hijamah pada rongga kuduk, karena akan menyembuhkan 72 penyakit.


Jadi apa tu berbekam?

Dalam bahasa arab, Hijamah bererti membuang dara. Secara praktikalnya teknik perubatan bekam adalah suatu proses membuang darah kotor (toksid-racun yang berbahaya dari dalam tubuh, melalui permukaan kulit. Toksid / toksin adalah endapan racun / zat kimia yang tidak dapat diuraikan oleh tubuh kita. Toksin ini berada pada hampir setiap orang. Toksin – toksin ini berasal dari pencemaran udara, maupun dari makanan yang banyak mengandungi zat pewarna, zat penaik, penyedap rasa, pemanis, pestisida sayuran dan lain-lain.


Kenapa perlu berbekam?

Berbekam boleh menghilangkan berbagai macam penyakit (dengan amalan berterusan). Rasullulah SAW mengisyaratkan ada 72 macam penyakit yang dapat disembuhkan dengan jalan berbekam, seperti: Asam urat, darah tinggi, jantung, kolesterol, masuk angin, migrain, sakit mata, stroke, sakit gigi, vertigo, sinusitis, jerawat, sembelit, wasir, impotensi, wasir, kencing manis, liver, ginjal, pengapuran dan lain lain

Jika terdapat terlalu banyak toxid balam tubuh, ini akan menyebabkan penyumbatan darah, dimana system darah tidak berjalan dengan lancar. Keadaan ini sedikit demi sedikit akan menggangu kesihatan baik fizikal dan mental sesorang. Akibatnya orang tersebut akan terasa malas, murung, sering mengeluh,kurang sihat,mudah bosan,mudah mengantuk dan selalu terasa tertekan, dll. Jika ditambah lagi dengan angin yang susah dikeluarkan, akan mengakibatkan pesakit terganggu emosinya sehingga perlu mendapat rawatan jiwa.


Bila waktu yang digalakkan berbekam darah?
  • 13,15,17,19 atau 21hb kalendar islam pada setiap bulan kerana pada masa itu darah kotor berkumpul maksimum dalam badan.
  • Berbekam sebulan sekali kerana para sahabat nabi melakukan sedemikian.
  • Berbekam pada sebelah pagi dan jangan mengambil sebarang makanan dahulu.


Bila waktu yang tidak digalakkan berbekam?
  • Setiap hari RABU kerana hari tersebut turunnya penyakit kusta.


Larangan-larangan sebelum berbekam (smbg Kebaikan Berbekam II..)


10 comments:

www.dunialandax.com said...

ooo~~thankz 4 info miss

Anonymous said...

buat bekam lintah tu kat mane? susah la nak cari tempat nk wt bekam lintah...

Amanda Eltiqaz said...

landax: ye..sama. =)


mimie: kat tmpat saya ada satu kedai baru buka d'winz namanya. dia kata duta produk dia mawi.

Nizam Aziz said...

tak saket ke miss berbekam ni? 0_0

Amanda Eltiqaz said...

nizam:
sakit cm biasa2 je kot. tp lepas tu lega. =P

Nina Aman said...

cik amanda, jarum yg dia guna tu dia sterile tak?
erm..takut jugak,as HIV or hepatitis ni merebak melalui jarum2 yg dikongsi..kalau dia ada amalan kesihatan n keselamatan bagus!

alin said...

serious ke miss penah bekam lintah??? huwwaaa...kagum lah miss ni brani... hik hik...

Anonymous said...

Salam.. u've been tag for AWARD... please link to my articles: http://diyanaheart.blogspot.com/2010/08/0047-yeay-suka-nya-dapat-award.html

Amanda Eltiqaz said...

dia buang lepas setiap pelanggan, aman. sbb tu sesetengah tmpat dia charge mahal. =(



alin:
serius kak..gedik sangat..semua benda nak try..haha! kedai dia sebelah kedai photostate kak wawa.

Jet said...

That's incredible, indeed. The first time I heard and seen it. Is that some kind of cure for some kind of disease?
_____________
hotfile search

Related Posts with Thumbnails