April 10, 2009

Kebun atau Hutan?

Masa Hari Keputeraan Sultan Johor aritu (8/04/09) saat org len enak2 berehat di rumah, sy dn family pagi2 lg dh brsiap2 nk gi kebun.

Hari sblm tu mak dh bgtau nk gi kebun, sy jwb ok je..dgn otak melayang fikir ptg tu leh je nk kuar dgn member2 kn..no hal nya.. Sy fikir mak nk ajak gi kebun tepi2 umah tu..xkisah pn..kebun bunga yg tak merimbun je pn..hihi

Tp pada hari kejadian, pg2 lg mak kejut suh bersiap nk gi kebun. Sy pelik la..knapa beriya sgt nk gi kebun pepagi? Mak kata klau tghari dh panas nnt leceh.. Dlm hati, "Ala..kn blh msuk umah klau pnas..apa susah.." Takpa la..sy ikutkan je..bgn n brsiap. Pastu ayah idup enjin keta. Uik..?

Rupnya ktorng bkn nk gi kebun tepi umah..tp kebun atuk kt kpg yg dh brtahun tak diuruskan..huhu.. Tebalnya tak yah kira la..huhu. Dgn baju lusuh n tudung yg comot..dgn tak mandi, kami pegi sana. Rupanya parents sy dh plan nk wat tanaman serai n cili kt situ lepas pencen.

Jd kami 3 puteri trpaksa mencemar duli turun ke kebun bersama segala peralatan perang - parang kecik n besar, cangkul kecik n besar, sabit kecik n besar, cangkul bntuk kuku tu pn ada..ntah mana dpt ntah brang2 tu.. Tak penah2 wujud dlm umah kami. Mungkin baru beli atau pinjam jiran kot.

Smpai sana, sy msih tak dpt nk menerimaa kenyataan yg sy kena berkebun..hukhuk.. Dgn alasan perut lapa...sy ajak parents mkn dulu. Org suma duk atas tikar bntang kt tanah tp sy mkn duk dlm keta.. (hah..cm kerek..tp serius tak percaya pepagi buta kena gi kebun ala2 hutan tu..huhu) Lgpun tak muat tikar tu..punggung msing2 bkn bntuk cawan lagi..dh mcm punggung kuali..

Lps mkn, msing2 pegang peralatan msing2..samalah sy. Mula-mula mmg mls sgt nk buat..adik yg bungsu amik la cangkul kecik, cangkul lalang kecik keliling.. Sy cuma amik cangkul bntuk kuku tu je.. (ntah apa nama sbnrnya ntah..) kaut mana2 semak yg diorng dh tebas tu kumpulkan utk bakar.

Tp pastu, tgk adik mencangkul tu cm tak puas hati sbb hasilnya skit..rumput nk mati pn nk tak nak je.. Sy pn ajar dia cara btul, amik cangkul tu n tunjukkan, last2 sy lak yg truskan mncangkul. Pastu akhirnya..suma peralatan perang tu sy guna n tebas dgn bersungguh-sungguh! Parents dh mula berehat minum air..sy msih mencangkul.. Adik2 dh mula berehat gk..sy masih menebas.. Serius selekeh time tu, tp sbb nk cepat pnya psal..konon pk klau abis cepat dptlah balik awl.

Yg tepi2 abis org tebas..brgambar tetap~ (^_^)

Dlm sibuk mencangkul tu tetiba ada pulak pokok jatuh atas badan! Sakit tuu...menjerit2 org mnta tlg.. Ayah pn tlg aa angkat pokok tu smbil gelak2. Org hangin je sbb semut pokok tu dh melata jln atas bdn org..penuh kt tudung n badan.. Sakit tau kena gigit! Tp adik n ayah tak abis2 gelak. Rupanya diorng yg tebang pokok tu berdua.

"Bkn nk warning awl2..sakit tau...uuu..." ckp dgn nada sedih...
"haha..apak ingt lama lg..tp pokok tu nk jatuh dulu..nk wat cmna..hehehe" ayah sy ckp dgn selamber..

Pastu adik bungsu sy sibuk kibas semut tu, tp dia bkn stakat kibas biasa, dia tepuknya bdn org mcm makcik urut tu tepuk bdn.. "Ni nk kibas ke nk balas dendam kecik2 org pukul dia...", "Ala..dua2 aa along..hehehe.."

Abis sesi tu..tak serik lg.. Sy msih meneruskan menebas, kali ni guna sabit besar skit..td kecik je..hehe. Libas punya libas..tetiba jari tgn kanan rasa sakit cm kena gigit. (Ketika ini dh 1 jam 45 min kami mengerjaka kebun tu..)

Sy pn tgk kt jari telunjuk..mcm ada bnda putih bergulung kt situ.. sy pn tak tau knapa kali tu tak jerit, dgn selamber, pegang n tarik...

"Aaaaaaaaaa.....sakittttt...!!!!"

Huhu..rupanya tu bkn ulat..tp kulit jari yg mengelupas besar dn bergulung..bila tarik mkin bsar kulit yg tanggal.. (~_~) Dgn panas terik pkl 10.30 tu..mata dh berpinar je.. Pastu ayah gelak lg..ish..asik gelakkan org je.. Org pn penah berkebun aa dulu2 kecik2..ingt dia sorang je ke..

Tak puas hati nk truskan gk, tp mak suh duk tepi, sapu minyak gamat, rehat n minum air.. Bla dh ok skit baru org start amik2 gmbr diorg..

Tghari tu kami pulang. Lps mandi, sy truskan plan kuar dgn kwn2 wlaupun dgn pnat..tp takda mslh pn.. ;)


6 comments:

Good Boy In Charge said...

wah. fake sungguh gambar itu

Amanda Eltiqaz said...

um..tak silap ada tak sy kata situ, sy amik gmbr lepas tgn luka? ;)

miza said...

wait wait wait...u mean, ko amek gambar masa...

...berkebun?



LOL!!!!

Amanda Eltiqaz said...

cet..masa dy brkebun beriya tu xda la brgambar..lepas tgn sakit tu baru brgmbr..tp..stended aa dyana hahahaha

zuraidin said...

not bad .... gardening or posing ...

Amanda Eltiqaz said...

bkn. gardening AND posing

Related Posts with Thumbnails