April 10, 2011

Rindu.....

Right now..i am really messed-up.. I am mentally and physically unhealthy...


Saya rasa apa yang saya rasa dan yang saya risaukan are makes sense now..all are getting real.. Samada my sixth sense are getting stronger sejak saya berkahwin or maybe it is just law of attraction..


Empat bulan lepas, sebelum kahwin, saya tak kisah sangat psal berbulan madu. Actually kami plan nak berbulan madu lepas bulan 2. Tapi directly after getting married, saya sangat risau yang kami tak sempat berbulan madu pun dan saya risau saya akan pregnant awal. Walaupun kami harap ia tak secepat itu memandangkan keadaan yang kami yang jauh tapi saya tetap rasa something will happen yang akan menyebabkan saya tak dapat nak berbulan madu after februari. So saya keep on forcing my hubby untuk berbulan madu. Walaupun dia tak brapa setuju sebab dia tak dapat cuti yang panjang but we managed to spent some time together to few places yang dekat2. It's not really the place that we planned for but enough for us for now.


Sebelum kahwin, kami ada discuss disebabkan oleh faktor kewangan, saya tak bercadang untuk pindah dari tempat kerja saya..walaupun emotionally saya sangat2 nak tinggal dengan husband di JB. Tapi sebulan lepas berkahwin, suddenly i have a feeling that i have to be with my husband no matter what..so just for preparation i try to discuss with my boss about few things that i have in mind. First of all, ada satu subjek yang hanya saya sorang je yang pegang selepas lecturer senior en zuraidin sambung belajar 2 tahun lepas. Jadi sebelum mula semester baru saya request dari Ketua Jabatan saya, in case ada 3 kelas pelajar yang amik subjek ni, satu kelas diberi pada lecturer baru supaya ada pelapis, at least kalau tetiba saya takda nnt ada lecturer yang boleh ambil alih dan dia boleh prepare at least 1 semester dengan saya. Sebab subjek tu adalah core subjek dan ia sangat susah untuk diajar for new lecturers sebab ia OOP in C++ sedangkan most lecturer baru batch saya belajar OOP in JAVA masa di Universiti.


Secondly, saya juga dah lepaskan tugas lain seperti penasihat kebudayaan sebab kalau tetiba saya takda nnt, saya fikir in case ada projek sedang berjalan susah untuk orang lain sambung. sebab sepanjang saya pegang penasihat kebudayaan tu, kelab tu sentiasa ada aktiviti samada luar kolej dan dalam kolej. And saya plan untuk taknak amik mana2 mentee baru sebab saya msih ada rmai mentee lama yang tak abis lagi, tapi sebelum masuk sem baru aritu, kaunselor minta saya amik mentee baru iaitu mentee ustaz yang dah pindah. Mulanya saya tolak but since kaunselor kata dah takda orang lagi, terpaksa amik.


Tapi semua tu just based on instict..yes sometimes i act based on instinct..walaupun cuma 70% je yang betul, tapi most of it become my precaution steps for better logical thinking.. Dan walaupun semua request saya will not be consider..yang penting saya dah suggest..so at least i've done my part before anything happens =)


Unexpectedly, pada awal bulan 3, saya disahkan pregnant 5 minggu, setelah 2 3 minggu asik tak sihat.. patut la demam berbalik2. After the good news..everything seems fine, saya jadi sangat berselera dan makan lebih banyak dari biasa. Muntah2 ke pening2 pun takda. Tapi bila masuk akhir minggu ke 7, saya dah mula rasa macam demam dan mabuk. Awal2 tu saya cuba tahan juga sebab cuma muntah dan mabuk sekejap2 je. Mana yang saya boleh tahan saya masuk je ke kelas, tapi mana yang pening sangat saya memang tak boleh tahan terpaksa cancel. huhu.. Next thing I know, saya asik pening dan mabuk non-stop dan muntah lebih kerap dari biasa walaupn kadar pemakanan saya lebih banyak. Dan saya asik berpeluh peluh walaupun dalam kelas dan office ada air-cond which is not normal.


Bila jumpa doktor, dia kata saya penat sangat, saya sendri tak tau yang mana buat saya paling penat,samada muntah2, atau drive jauh dalam keadaan pening, atau pergi ke kelas. Nurse klinik kesihatan saya bagitau awal2 mengenai simptom2 eclampsia semasa mengandung sebab dia kata since saya ada history migrain dan gastrik, jadi ada possibility saya boleh kena kalau terlalu penat. Sebab ibu mengandung automatic akan kurang antibodi untuk mengelakkan penolakkan baby. Lagi2 untuk first time pregnancy. I really hope saya tak sampai tahap tu. Right now, I just try to hold on..and really have a good rest..


About the work, saya tak tau..so far saya sangat tak larat. Almost every year, saya jarang amik mc dan cuti saya sangat banyak sampai abis taun, i even work on saturdays untuk latihan kelab dan event kolej Walaupun 3 taun mengajar dan workload sama je dengan taun2 sudah but this year.. saya sangat penat, more than previous year, mungkin sbb ada org ketiga. tp really hope baby kedua nnt tak teruk sgt la cmni. i try to reduce the workload but tak boleh. Kalau dulu saya tolak tawaran company lain sebab kesian dengan student, tapi sekarang...even takda tawaran pun, saya kesian lebih pada diri sendiri dan baby. Nak kesian dengan company pun, ntah2 company pun tak kisah saya ada ke takda.


I seriusly need to be close with my hubby right now..i am much more healthy when my hubby is around..

8 comments:

ima said...

really happy for the your baby, but sangat kesian tengok dy mabuk.
gile teruk weh!
nampak sangat letih & tak bermaya. lepas tu sepatutnya ibu mengandung makin tembam. tapi tengok dy makin kering plak.
we wish u all the best. semoga dy & baby sihat.
rest la dy. have a good, quality rest.

beluncas said...

ok dy~ meh dgr nasehat mama jamie ni.

sebab aku dulu pun mabuk teruk cam hang. bau pelik2 sket tak boleh, muntah je manjangggg

so dy kene carik 'ubat' dy. try la macam2 benda. 'ubat' loya aku dulu mmg air oren ke mangga ke yg masam2. berkesan, lepas tu bdn da lali, aku mabuk balik. then tuka mkn benda2 masam macam tomyam. berkesan..then mabuk lg. tuka plak kepada biskut2 kering, supaya tekak rasa ok.

yang penting, trus usaha..jgn givap. kdg2 lepas muntah da x selera makan, tul x? tapi risau kan baby. cam aku dulu, sebab aku tak leh bau kantin ke kedai mkn ke, then gigih la, ari2 masak. tapi cam tabahkan hati sbb pikir anak dalam perut.

tapi dy jgn risau..most mothers, after 3 months abes, sumer ilang da mabuk. aminn

*hugss*.. congratz for the baby! insyaAllah, klu dy tabah hadapi dugaan time ni, tabah duk jauh ngn suami, anak dalam perut tu pun akan ikut jd tabah and kuat, aminn

C Zakura's said...

be strong ye madam ! ^^"
get a fully rest for urself and also for ur baby..;)

cik ewun said...

madamm take care taw ;)

Jyha™ said...

madam.. sabar ye.. kecian cgt2.. terharu bace entry nih.. cz menunjukkan keadaan madam yg sebenar.. =(

alin said...

be strong dear..kolej mmg mcm tu... plan the best for u n ur family...always think for urself first before others! be smart!

Amanda Eltiqaz said...

ima:
tu laa...first time agaknya, tak biasa lg..alangkan demam pun dy tak tahan...ni kan pulak ada org dlm perut. sedang cuba menyesuaikan diri..

mama jamie:
waaah...sangat suka dgn nasihat mama jamie~

zakura:
baik~!

fauzani~ said...

dyana....byk2 rehat...kdg2 kerja berat tu tak bermaksud angkat brg2 berat n memerlukan tenaga yg lebih..harap azam byk bantu awak=)

Related Posts with Thumbnails