July 22, 2010

Kenapa Saya Perlu Tidur Awal?

Saya tak tau apa masalah saya, tapi tidur boleh jadi salah satu isu dalam relationship rupanya selain communication.

Sampai satu tahap saya dah tak tau nak buat macam mana lagi untuk overcome masalah ni dan satisfy my partner. huhu.


Masa belajar i was having a very bad sleep for almost 4 years. Awalnya sebab saya selalu stay-up sampai pukul 2-3 pagi. Lama-kelamaan, saya selalu tak dapat tidur malam dan kerap terjaga even dengar bunyi air menitis dari bilik air atau bunyi pensil jatuh dari meja. Dan setiap kali gap kelas adalah sangat penting bagi saya untuk tidur walaupun sejam. Saya pernah jumpa farmacist siap utk amik ubat tidur sbb tak dapat cukup rehat dan cepat penat tapi...dia tak bagi sebab dia suruh saya belajar tidur awal. huhu. (Mana boleh tidur awal, nanti assignment tak siap..huhu)

Tapi sejak mula bekerja saya belajar untuk tidur awal (atas nasihat doktor untuk kurangkan migrain). Lagipun malam takda buat apa sangat. Paling lambat pukul 10pm. Lama-kelamaan saya dah terbiasa. Lebih dari pukul mata saya dah penat dan badan jalan macam zombi..huhu. Tapi atas beberapa sebab. Saya cuba untuk stay up lama skit. (buatla apa2 yang patut pun..hehe) Selepas setahun saya boleh la cover sampai pukul 12. Tapi seriusly lepas tu saya jadi bapak zombi lak! Tapi kena tegur lagi dengan seseorang yang kata saya tak normal sebab tidur awal. Jadi saya cuba stay-up lagi smpai pukul 1. (Lebih dari ni memang saya dah tak tahan sangat unless weekend yang takda buat apa2 termasuk kerja2 rumah)Tapi..masih kena tegur.huhu.

So apa masalah saya sebenarnya? Reason saya untuk tidur awal adalah sebab: Saya kena bangun seawal pukul 530am dan keluar rumah pukul 630am. (Kalau tdur lambat akibat saya bangun lambat dan adik sampai sekolah lambat..huhu). Drive selama sejam baru sampai office.  Keja sampai 530pm, tapi sampai rumah near to 7pm. Every workdays. Jadi bila tiba rumah saya dah macam kepenatan yang amat. Jadi kalau saya tidur pukul 1230pm, saya cuma dapat tidur 5 jam sahaja.

Dan seriusly, kalau saya tidur kurang 6 jam, saya memang akan jd agak penat esoknya. Jadi untuk recover penat tu saya rasa saya perlu tidur awal pada malamnya. Tapi still saya kena stay sampai beberapa waktu conventional untuk tidur supaya dapat meluangkan masa lebih lama bersama orang-orang tersayang. Jadi circle tu macam hampir never stop.

Kadang-kadang bukan saya nak tidur awal pun especially bila ada citer best kat TV~ =D tapi nanti akhir saya akan tertidur juga. =P

Dan saya percaya sangat, after kahwin nanti, masa tidur saya akan jadi lebih kurang berbanding sekarang. Yang merunsingkan saya ialah kalau sekarang pun dah rasa tak cukup tdur, macam mana saya nak handle akan datang? Anyway, saya ada juga tanya beberapa rakan2 saya yang single mahupun berkahwin, kebanyakan cakap diorang tidur average antara 7-8 jam sehari (tak termasuk nap dan tidur siang) Dan kebanyakan mereka awet muda~

Based on my own experience, paling best bangun pagi adalah bila saya dapat tidur tanpa gangguan selama 6-7 jam. Especially weekend. Tidur pukul 11 dan bangun pukul 630am..hehe. Fuh..masa tu memang rasa macam wanita anggun =D

Tapi kenapa bagi lelaki mereka boleh tidur kurang daripada 5 jam tapi masih boleh rasa segar keesokan hari tanpa rasa letih yang amat? Adakah saya yang tak normal sebab kerap tidur awal? Adakah saya tak normal sebab kena tidur lebih 5 jam? Ketidaksamaan waktu tidur, masalah tidur awal dan pengurangan masa communication buat saya tak tenteram sebenarnya.. Saya sangat confius dan risau..huhu..

Please help me.... =(


7 comments:

Zuraidin said...

dah Dyana , pi tido , takkan tak leh tido layan 320Gb HDD, hhuhuhuh

Amanda Eltiqaz said...

hahaha. saja nk tambah maklumat letak dlm hard disk tu =D

Zikri Husaini said...

tengok orang jugak kot..oran laki nie kdang2 memang kuat tidor... hehe..

Amanda Eltiqaz said...

Zikr:
tu la..slalu cmtu la kan? tp perempuan plg kerap mengalami msalah susah tidur. sy cm trbalik lak. =P

Amanda Eltiqaz said...

armouris:
wuuu...tak mo jd gituu~

velasrizal said...

sbb lelaki itu terer dan hebat hehe..
suka minum tongkat ali..

Cari Hartanah Untuk Pelaburan ?

Amanda Eltiqaz said...

velesrizal:
haha. sengal la awk ni! mungkin pasni saya kena minum kacip fatimah.. =P

Related Posts with Thumbnails