June 2, 2010

Baju Merah Baju Biru

Rindu ke? Tak lah..cuma teringat je..teringat kat students saya..  =P

Hari ni pkai baju merah. Memang jarang eh..jarang ke..mmg boleh kira dengan jari la berapa kali org pakai baju warna merah. Bukan tak suka. Tapi tak banyak.

Baju yang sama dengan hari ni, saya pernah pakai pada suatu hari ketika waktu kelas..

Hari tu hari pertama saya pakai baju merah ni. Dengan tudung baru jugak :P Actually baju lama tapi tak pernah pakai untuk gi mengajar. Rasa tak sesuai. hehe. Org kata baju yang kita pkai ada aura dan boleh affect mood kita. Saya tak percaya. Cuma teringat satu peristiwa yang berkaitan dengan baju merah ni..


Saya: "Alrite class, today we're going to discuss past year final exam papers. I've told u to complete at least Q1 and Q2, rite? Have u finish?"
Students: (senyap..)
Saya: "Class...? Have u finish or not? (smbil round every table..) Nisa...where's ur answer? "
Nisa (nama samaran): "Er..tak buat miss.."
Saya: "Eh..kenapa tak buat? Buat sekarang (smbil jalan to next table) You. ur answers please.."
Abu (nama samaran): "Er....(smbil hulur paper) buat sikit miss"
Saya: "Haa..good..at least u've tried. Anyone else who have tried few questions? "

Habis sesi me'round' setiap students..saya dapat conclude'kan kebanyakan mereka buat cuma ada beberapa soalan yang tak dpat jawab. So fine la kan. So saya continue discuss jawapan. Siapa yang tak dapat atau tak sure cara nak buat, biasanya diorng akan angkat tangan dan saya akan tunjuk.
Saya: "Okay. Q1(a) the answer please.."
Students: (senyap....)
Saya: "Anyone..answer please...."
Students: (senyap lagi..)
Saya: "Classss....i want ur answer.. Ok minah, ur answer?"
Minah: "(long pause..) er..saya miss?"
Saya: "ye syg..jawapan awk laa..just give me ur answer.. tak kisah salah ke betul"
Minah pun jawab dengan takut2..

Okay to be honest..after kelas saya mmg sangat  geram. Hari tu semua soalan saya tanya diorng diam je tak nak jawab. Selalu okay je.. (nasib baik takda evaluation..fuhh..) Padahal jawapan masing2 depan mata. Pastu tak dpt jawab, tak nak bagitau. Selalu klau tak faham, boleh je tanya.

Saya sangat risau sebab hari tu adalah lagi 1 minggu nak final exam. Diorng masih terkial2 nak buat jawapan. Saya dah bagi kertas soalan tu 2 minggu sebelum hari saya nak discuss..even soalan 1 pun diorng tak buat. Yang ada dah buat pun tak berani nak jawab sebab tak yakin dengan jawapan diorng (mmg ptut pun. sbb 90% jawapan diorg salah.huhu)

And i have to call names to make them answer every questions. End of class saya bagi ceramah why that subject important to score now and in future. (fuhh..dah lama tak bagi ceramah kat kelas tu..but..they normally active..why aa?)

Keesokkannya..
Seperti biasa saya masuk lagi kelas tu. Sama juga membincangkan past year final papers. Cuma kali ni diorng nampak happy je..tak mcm semalam. Hari ni saya tnya apa2 diorng jawab wlaupun kadang tu jawapan bodo2 juga (takleh jawab pastu buat lawak bodo..huhu)

Saya: Ai..happy je harini..anything to share?
Student 1: Hari ni miss pkai baju baru eh?
Saya: Ala..baju lama..baru saja pakai tahun ni. Kenapa? Tak ok?
Student 2: Eh..ok sangat. hari ni miss nampak tenangggg je.. ^^
Saya: Yela..hari ni u all suma baik..mesti la saya suka =D
Student 1: Ntahla..semalam miss pakai baju merah, miss nampak garang. kitaorng nak jawab pun takuut.. hari ni miss pkai baju biru..kitaorng tengok pun relaxx je..hehe

Yang lain sibuk mengiakan apa yg student 1 cakap tadi. Huhu..betul ke baju effect apa yg diorng rasa? Setahu saya semalam saya masuk sama je macam keesokkan harinya. Cuma saya agak bengang lepas suma soalan saya diorang bukan je tak jawab tapi diamm je. Dan hari esknya saya happy sebab diorng suma happy. Ke diorng happy sebab saya happy? Waah..berpusing2 kepala!

Tapi sejak tu saya dah nekad tak nak msuk kelas dengan baju merah. I think tak banyak sikit it really affects my mood. Betul atau tidak, tak pasti.. apa pendapat korang?

------------------------------------------ iklan ----------------------------------


Masa sekolah rendah, suka warna merah/maroon/pink (around that color)
Masa sekolah menengah, sejak masuk form 1 smpai awal masuk universiti, saya suka warna biru
Masa kat universiti saya suka purple. (tapi ada few years yang most of stuff yang saya pilih adalah kaler coklat. tak tau kenapa)

Until now still purple.

Cuma saya takda obses macam sesetengah orang yang suma benda nak kaler purple. Cuma kebanyakan collection baju warna purple. Ada few baju yang warna hijau (which i hate i dont know y) sebab saja nak variasikan kaler. itupun not really hijau but hijau+biru.

Barang-barang yang saya leh pilh purple saya akan amik purple melainkan ia barang2 standard yang tak sesuai warna purple cnth mcm jam/kasut/calculator <-- kalau purple tak elegant dan mcm budak2.saya cikgu. :P


9 comments:

Mama Zharfan said...

salam ziarah...me blogwalking..nice blog :)

Amanda Eltiqaz said...

mama:
thanks for visiting. jgn serik ya..dtg lg~ =D

Nina Aman said...

hehe..cik amani suka bj kale pink and orange!rase cool n confident je kan kale2 fav ni...(=

Amanda Eltiqaz said...

nina: hehe. btul2. rasa cm happy skit kan. :D

alin said...

wakakaka...weih...baru pasan...mcm mn le gaknyer stdnts kalo akak pakai baju maxi akak yg merah menyala tuh..ngn tudung merah..pastu bile jolok2 tudung nampak gak anak tudung pun wane merah...huhuhu.... hectic!!!

fndrocka said...

boleh jadi betul jugak tu...warna ni efek mood...kalau tengok awek pakai serba merah pun takut nak tegur berbanding yang pakai warna lembut.haaa..gitu.haha

Latest Entri : Shahir Si Pencuri

Amanda Eltiqaz said...

fendi: iya? tp merah seksi kan :P

fndrocka said...

merah itu mengancam...

Amanda Eltiqaz said...

fendi: hehe. mmg mengancam lg2 klau pkai baju merah dpn lembu. mau kena kjar

Related Posts with Thumbnails