June 7, 2011

Pregnancy Check-up

Semalam (6 June 2011, Isnin) adalah 2nd pregnancy check-up saya di Johor Bahru. Hehe.

Last week saya daftar di Klinik Ibu dan Anak Kg Melayu Majidee. Actually flow kat klinik ni agak kelam kabut, berbanding kat Klinik Desa Batu Pahat. No giliran dia leh lompat2! Contoh patut skrg giliran 5003, tapi tetiba je dari no 5002 tu dia lompat panggil 5007 pastu patah balik pastu ke dpan smula..sabar je menunggu.. Satu lagi, klinik ni dtg based on appointment, klau minggu sblm nya kita dh buat appointment dtg pukul 10, kna la tunggu smpai pukul 10. Klau kat klinik parit sulung dulu, first come first serve, siapa dtg awl dia la dpt giliran dulu. Saya pun dapat appointment jmpa doktor pukul 10, tapi disebabkan pagi tu saya ada amik darah utk kencing manis, jadi dia trus cepatkan saya nye appointment ke pukul 8am skali. Yeay~

Cuma after check tu, tekanan darah saya tetiba jadi rendah daripada  normal, dan berat saya pun menurun. Nurse risau gak dan suruh saya makan banyak skit dan cukup rehat. Mungkin 2 3 hari ni saya susah nak tidur..kerap terjaga je malam2. Sejak perut makin buncit ni..saya tak tau posisi cm mana leh buat rasa selesa. Kadang-kadang kaki lenguh tengah2 malam walaupun dah pkai stokin. =( Takpa2..lepas ni saya cuba biasakan diri dengan kebuncetan ini..hehehe..

Result kencing manis..ingat lagi saya ada cerita yang saya ada kencing manis? Klau tak ingat cuba baca sini.

Result minum air gula aritu, saya suspect kena kencing manis. Walaupun dalam sejarah keluarga takda yang mengidap kencing manis tapi nurse kata mungkin sementara je, pembawaan semasa pregnant. Since that saya cuba control juga la pemakanan saya. Susah gak nak contol sebab suma faveret saya manis2..haaaihh.. Kalau tak jaga, sebulan mungkin lebih 3 kali kena amik darah! Tak sanggup saya gi klinik tiap2 minggu macam sebelum ni..hohoo~

So result check-up kali ni, doktor kata kandungan gula dlm darah dah takda. yeay~! jadi dia kata selamat la saya daripada kena inject insulin..hihi, jadi lepas ni gi amik darah cuma sebulan sekali je, sehari sblm tarikh jumpa doktor. I am healthy now~ =D

To add to the good news, permohonan hubby saya yg menolak daripada dihantar ke Teluk Ramunia (Citer asal baca sini) diluluskan, so sekarang dia stay kat project di Pasir Gudang sahaja. Jadi dapatla dia pulang ke rumah hari2 dan tengok muka dia hari2~ Yeay lagi~!

And I hope for another good news, tawaran kerja di Johor Bahru. Hee~


7 comments:

Unknown said...

dying to know how does it feel to be pregnant. :D do update more. :)

Amanda Eltiqaz said...

I will~!! =D

Nina Aman said...

hehe...bestnye kan bila pregnant?cehhh...mcm la ade xperience...=P

Anonymous said...

seronoknya. hope ur baby sihat2 ye :)

Amanda Eltiqaz said...

aman:
hehe..yela kan..aman dh tak sabar tu :P


redvixen:
thank u! =D

akubiomed said...

Klinik kerajaan tengok tempat perkhidmatan juga ada yang bagi layanan 1st class ada yang menyakitkan hati. Maklumlah bayar rawatan pun RM1 sahaja.

Klinik tempat saya tinggal ketika isteri mengandung dahulu kalau buat pemeriksaan bulanan langsung tidak mesra, muka masam dan kalau tanya macam endah tak endah nak jawab.

Kalau yang bidan yang buat pemeriksaan bayi kalau dulu naik motor sekarang sudah naik Exora sebab kerajaan naikkan elaun tapi perkhidmatan masih ditakut lama.

Apa yang saya cerita mungkin berlaku ditempat saya sahaja. Berlainan klinik kerajaan di kampung saya cukup mesra dan berbudi bahasa

Amanda Eltiqaz said...

akubiomed:
btul2. kt klinik desa parit sulung tu, wlaupun slow service dia..tapi sangat mesra. siap datang umah lawat kita lagi, hari ahad lak tu. dtg dgn baju nurse, nek motor tak pkai helmet..mmg super kampung la kan. hehe.

Related Posts with Thumbnails