March 8, 2008

Sblm Pilihanraya Umum ke-12

Hehe..hari ini dgn bangganya sy nk umumkan bahasanya saya telah menjalankan tanggungjawab sy sebagai rakyat malaysia~ kerana buat pertama kalinya sy gi mengundi!

Okay..sblm sy citerkn pengalaman sy mengundi hari ni, sy nk citerkan pengalaman sy sblm hari2 bersejarah dlm idup sy ni..eceh..hehe..

Sblm mengundi..
Sbnrnya sy pn tak tau nk pilih siapa...nk ikut plihan parents atau pilihan majority atau pemerhatian sendiri secara menyeluruh? Apapn...pada pndapat sy la kan...saya sgt suka dgn pemerintahan bn dulu yg sentiasa mnjaga kebajikan rakyat terutama bumiputera and... (seperti apa yg diceritakan dlm sejarah smpila umur sy genap 21 thn) tp btul la bak kata miza , skrg ni susah nk kata...dgn mslh2 social yg berleluasa termasuklah pemimpin2 sendiri yg tak mengaku tp nk meminpin dak2 kecik mcm kita ni...dgn kenaikan harga (mcm mana nk kawin ni klau harga asik naik..isk..isk...) wlaupun tv n media massa tiap2 hari dok promote sblh parti shj tp obviously apa yg nmpk tu time kempen je..n obviously apa yg diorng kata tak serupa bikin... Dan yg saya rasa plg tak ptut..tv asik kuar berita psal bnda yg sama je..dh ilang citer kes2 yg sepatutnya dipertonton utk rakyat..padahal kt tabloid byk je kes2 org miskin kt kawasan yg dia kata maju tu..ntahla.. Ni apa yg sy nmpk la..

Pastu klau kita bg peluang kt the other parti..blh ke diorng replace n buat seperti yg diorng kata? munkin blh (seperti yg sy baca kt tenet) sbb diorng ada org2 yg dh lama dlm kerajaan tp bertukar arah..tp kdg cm tak logic pn ada..cuma sy rasa..klau btul diorng leh turunkan harga minyak n bg subsidi2 len tu...mungkin peruntukan utk pembangunan tu dh kurang la kot..mcm kt kelantan..

Ntahla..pd sy tak kisah siapa yg memerintah n kisahlah klau tak membangun sgt pn (perlu ke bngunan besar2 tp kt umah nk mkn pn cukup2 je) asalkan suma facility lengkap, trmasuk keselamatan (yg btul2 selamat utk kuar umah..bkn polis yg mkn rasuah okay..) jln raya..sekolah cukup peralatan (bkn bantuan bg bila dh msuk tv je) harga2 barangan yg berpatutan (murah cm kt kelantan kn best! leh shopping kasut baju tudung tetiap hari..hehe) Nak kata aman...blm cukup aman kot..tu cuma gimik tv jek...tetiba time pilihanraya terus aman takda kes2 rompakan n sebgnya..hehe..cm tak logic sungguh.. Terpaksa kuarkan duit utk beli tabloid utk tgk kes2 terbaru...klau beli suratkabar sah2 kes2 ni duk muka surat blakang2..aih...leceh tul klau suratkabar pn berat sblh... berat dua2 takleh? kan senang nk baca..tau dedua..tul tak? :P

So pd hari jumaat smlm, sy n parents dpt mcm2 gaya sms n pantun yg suh undi the opposite parti..rajin btul diorng ni..hehe.. Pd ptg nya, tiba umah lps keja sy terima kertas yg sblh keratan maklumat pengundi (iaitu sy) dan sblh lg undilah barisan nasional..makcik yg hntr tu sempat kata, "Paham2 la ye nak.." dgn senyuman penuh makna. Sy pn jwb "Baik cik..insyallah..." dgn senyuman yg penuh makna gak.. mcm2 cara peraih undi kan =) klau dpt duit akan dtg sy nk jd gk la!

Dlm kmpg biasalah kan..sana sini org akan membicarakan psal kempen ni...(rasa ms sy kecik cm takda citer sgt..atau sy yg baru nk amik tau sbb kena ngundi dh..?) So slh satu kisah menarik yg sy dgr ialah, klau bn, org2 yg keja sbg peraih undi..perayu..tukang bawa van..penjaga waktu pilihan raya nnt dan tukang pasang2 gmbr org tu..sumanya dibayar dan akan mndapat upah yg agak lumayan (pd sy la..duit suma lumayan..hehe) tp PAS nye peraih2 undi..tukang bawa van..tukang pasang bndera..tukang jaga khemah tu suma..dilakukan secara sukarela dan kerjasama antara ahli2 yg kumpul duit beramai2...dan klau perhimpuan yg dilakukan biasanya akan didatangi oleh rmai org tanpa apa2 bayaran atau paksaan.. tp klau bn nye perhimpunan, biasanya hadirin yg dtg tu samada diberi upah dan bayaran (sperti yg atuk sy dpt..gembira sungguh dia ikut rombongan bn..mcm2 ada! =D ) atau klau dtg akan dpt saguhati/pemberian. klau tak..org yg dtg tu leh kira la kot... Kiranya..leh kata sy ni pegi dua2 parti nye perhimpunan gak la..hahaha! Newbie kena la observe btul2 kn! Dan tuk En Anwar lak..dr apa yg sy baca kt tenet sgt berbeza dgn apa yg ditayangkan kt tv...tv kita ni rupanya lum telus lg... Kt tv kata yg dtg perhimpunan anwar tu skit..TP yg sy tgk video kt tenet...ribuaaaan yg dtg!! smpi tak muat padang sumaaa...mana2 perhimpunan anwar akan rmai org n penuhh... Sy suka anwar sbb dia antara pemimpin kita yg hensem~ (^_^) yg len dh gendut2. tp sy tak penah lg la gi yg anwar nya..

Sape sbnrnya yg leh dipercayai ni...?

@))->-- See ya~ --<-((@

3 comments:

miza said...

'sy suka anwar sbb dia tak gendut'???? apekahhh?? sejak bila kita ngundi ikut perut ni? hahaha... ape2 la dy...asal ko bahagia... lol

gajahchan said...

aku bukan kata apa la kan..dari pandangan yg aku lihat, kebykan apa yg org bn nak wat mesti kasi sumting atau duit..mgkn sbb diorg kaya n senang nak tarik perhatian org dgn ada nye duit..

mgkn parti lain x kaya kot, smpi kena ada sukarelawan. bak kata, wat ikhlas la kot.

yg penting, ari tuh anwar ada dtg kasi ceramah kat kijal (terengganu)..ramai giler org..nak g tgk perhimpunan kena parking sejauh 1 km tuh..giler ar

amanda eltiqaz said...

Hehe..sbb tu aku undi azam smpi skrg..cuma dia tak kuar lg mana2 stesen tv, nama dia cuma akan disebut2 bila di ambang tahun baru.. soalan lazim "apa azam anda?" =D (apa aku dh melalut ni..)

Related Posts with Thumbnails